Galle

16 augustus 2016 - Galle, Sri Lanka

Na een mooie autorit langs de kust aangekomen bij Villa Amma Erna. Je ziet langs de kust nog steeds goed de gevolgen van de Tsunami met name door de vele graven die je op veel plekken ziet en hier en daar ook nog restanten van gebouwen die daarna niet meer zijn herbouwd.
Vanuit Tangalle kom je door een aantal echte toeristen trekpleisters zoals Dikwella en Mirissa. De guesthouses staan hier hutje op mutje en je wordt hier overspoeld met Europeanen en Chinezen.
De Chinezen doen Sri Lanka op dezelfde manier als ze Europa doen, quick en dirty, in 4 dagen en ze zien het land door de lens van hun camera of via het schermpje van hun telefoon.
Buiten deze toeristische oorden om zijn er veel mooie andere plekken, prachtige vergezichten over zee, veel groen, de echte bountyplaatjes.
De chauffeur moest even zoeken naar ons hotel maar na een telefoontje was dat snel voor elkaar.
We gingen een steile berg op en daar lag Villa Amma Erna, een prachtige Villa prachtig design ingericht met 3 kamers. Wederom een plekje waar het fijn thuis komen is na een dag vol indrukken.
's Avonds lekker gegeten en op tijd ons bedje in gegaan. De volgende ochtend ons weer gedrieën in een tuk tuk gehesen en op naar Galle.
Galle is een middelgrote stad met een historisch hart Galle Fort waar veel Nederlandse historie, VOC, is terug te vinden samen met Portugese historie. Aan het begin van het Fort ons af laten zetten en verder gaan lopen. Als eerste kwamen we het Nederlands Hervormde Kerkje uit 1755 tegen, bijzonder om daar binnen te stappen en je zo in Nederland te wanen.
Doorgelopen door de Kerkstraat, nu Churchstreet en over de Lijnbaan zo bijzonder. Onderweg veel winkeltjes waar het lekker snuffelen was. Doorgelopen naar het Dutch Hospital, ook weer een mooi koloniaal gebouw uit het Nederlandse VOC tijdperk. Daar lekker wat gedronken en vervolgens over de muren van het fort naar de vuurtoren en de diverse bastions gelopen.  Op de strandjes onder aan de muren was het een drukte van belang met veel Sri Lankaanse families die heerlijk aan het afkoelen waren in zee. Na alles te hebben bekeken zijn we weer naar "huis" gegaan om daar lekker in het zwembad te duiken en te relaxen.
Dinsdag stond er niets op het programma, 's middags om 17.00 uur onze tijd werd Joop zijn vader begraven en hier konden we middels een face time verbinding bij zijn.
Zoals al eerder gezegd hoe klein maakt internet de wereld toch. De begrafenis vond plaats in besloten kring, mijn ouders waren er met zijn 3tjes ( zo warm en fijn zoals zij er de afgelopen dagen voor ons zijn geweest ❤️ ) Harm en Suzanne, Eline en Marcel (kleinkinderen) en vanuit de Lemmenskamp het verzorgings tehuis de vrijwilligers Gerrit en Roel en Mariet de EVV'er Zij hebben Jan de laatste 2 jaar een fijn thuis gegeven. Een lastige dag die we goed met elkaar zijn doorgekomen.
De volgende dag hadden we Ambalangoda op de planning staan. In dit dorp worden nog op traditionele wijze maskers uit balsa hout gesneden die gebruikt worden bij het traditionele dansen om de demonen te verjagen of ziektes te verbannen of geluk te brengen enz enz. We zijn hier met de trein naar toe gegaan, de trein was loaded omdat het Poya day was ( feestdag ter ere van de volle maan ). We stonden in de deuropening van de trein, dit was tijdens het rijden best gaaf. Wederom luid toeterend ging de trein op weg.
Na 20 minuten rijden kwamen we aan in Ambalangoda, hier een tuk tuk gepakt naar het masker museum met masker makerij.
Een mooi museum met veel oude historische maskers. Daarna nog een rondleiding in de maskermakerij gekregen en gezien hoe ze nu nog steeds gemaakt worden voor de traditionele dansvoorstellingen. Aansluitend had ik nog dansles gepland staan maar dat wilde Joop en Door niet hahahahaha nee hoor grapje.
Weer in de tuk tuk gestapt en naar Hikkaduwa gereden om daar, althans dat was het plan, weer op de trein te stappen.
Vlak voor Hikkaduwa hebben we nog een bezoek gebracht aan het Tsunami foto museum, pfffffff dit was heftig. We weten allemaal wat er is gebeurd, we hebben allemaal foto's ervan gezien. Maar om hier nog intensere beelden te zien begeleid met woord door een overlevende van de tsunami en vervolgens naar buiten te kijken en aangewezen te krijgen hoe de 1e golf aan kwam tot hoever de zee terugtrok en hoe hoog vervolgens de 2e golf was dat hakt er stevig in.
Vlak voor Hikkaduwa stond de trein van Colombo naar Galle waarin meer dan 1500 mensen zijn omgekomen omdat ze als ratten in de val zaten.
Hier staat nu groot staand boedha beeld ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de tsunami.
Hikkaduwa is het dorp van de surf dudes en babes, wederom erg toeristisch. Je kan hier op maat surfshorts laten maken in de raarste patroontjes en kleuren. De kust is hier vol gezet met guesthouses die op het strand staan, vanaf de weg die nog geen 30 meter van het strand loopt zie je niets meer van de zee. Dus ook niet een plekje waar wij snel zullen gaan zitten.
In Hikkaduwa uitgestapt bij het station, kaartjes gekocht voor de trein en toen moesten we ruim 1,5 uur wachten.  Buiten het station bood een tuktukker aan om ons naar Galle te rijden voor een billijke prijs, dat dus maar gedaan de treinkaartjes waren gelukkig niet de hoofdprijs ( 110 Rupee bij elkaar of te wel Euro 0,68)
Het ritje naar Galle nam een half uur in beslag, dat is best lang als je opgevouwen met zijn 3tjes op een klein bankje zit.
In Galle eruit gegaan bij een marktje om nog een koffer te scoren, we krijgen het niet meer in onze koffers gepropt dus er moest er echt 1 bij komen.
Toen ons weer in een tuktuk gepropt met koffer en ook dat lukte nog.
Weer lekker gezwommen en de spullen weer ingepakt om vandaag weer richting Colombo te vertrekken.
Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen, ontbeten en de laatste dingen ingepakt. Om 11 uur werden we opgehaald door de taxi, uiteindelijk besloten om toch maar niet met de trein te gaan na de overvolle ervaring de dag ervoor. Met 5 koffers en 3 rugzakken wordt dat een lastige onderneming.
Nu zitten we in The Kingsburry, een geweldig hotel, zo'n hotel waar mijn hotello hart weer helemaal hard van gaat kloppen, waar alles klopt en alles is zoals het moet/kan zijn. Genieten dus.
Hier hebben we nog van dichtbij een Sri Lankaanse bruiloft gezien. Prachtig hoe de bruid en bruidegom met gevolg er hier uitzien. En ook de gasten zien er allemaal prachtig uit in sari's in de mooiste kleuren.
Morgen nog een kort dagje Colombo en dan om 16.00 naar het vliegveld om naar Male te vliegen.
Wordt vervolgd...........

1. Marieke:
    19 augustus 2016
    Hey luitjes, het blijft heel leuk om jullie verslagen te lezen. Fijn dat de begrafenis goed verlopen is. We kunnen eigenlijk niet weer wachten tot jullie thuis zijn en dan de verhalen echt te horen