Ella & Udawalawa

10 augustus 2016 - Ella, Sri Lanka

Om 8.30 uur stonden we klaar om door de taxi te worden opgehaald en naar het station te worden gebracht.
Om 8.45 nog steeds geen taxi, niet fijn omdat de trein om 9.10 uur aan zou komen op het station.
Om 9.55 uur nog steeds geen taxi toen brak het klamme zweet ons wel een beetje uit ondanks dat we het koud hadden
Gelukkig was er een erg sympathieke chauffeur die op zijn clubje chinezen stond te wachten die ons weg wilde brengen. Precies op tijd arriveerden we op het station.
Op het perron aangekomen kwamen we erachter dat de trein ruim een uur vertraging had.
De vertraging werd uiteindelijk 1.5 uur maar uiteindelijk gingen we op weg naar Ella.
We hadden prachtige plekken in de observation car, de mist was inmiddels opgeklaard dus het kon niet mis gaan.
De reis was absoluut prachtig, je gaat met de trein van 1850 naar ongeveer 1000 meter. Daarbij rij je door de theeplantages langs afgronden met prachtige vergezichten, ook gaat de trein over de kam van bergen waarbij je aan beide kanten prachtig uitzicht hebt. We hebben genoten. Het gaat met een sukkelgangetje van ongeveer 30 km per uur dus het flitst niet aan je voorbij.
Uiteindelijk kwamen we om 3 uur, half 4 aan in Ella. Daar een taxi geregeld en op naar Waterfalls Homestay. Dit was weer een stijl en hobbelig ritje omhoog, maar eenmaal aangekomen kwamen we op een geweldig mooi plekje met prachtig uitzicht op de waterval.
We werden hartelijk en warm ontvangen door Kiah, de dochter van Karen en Martin ( een Australisch stel wat deze homestay al 11 jaar heeft ) Onze kamer was een soort van torenkamer met ramen rondom vanwaar uit je prachtig uitkijkt op de omgeving.
Dit plekje deed de kou en kilte van Nuwara Eliya snel vergeten.
Nadat wij waren aangekomen arriveerde een 2e Nederlands gezin, erg leuke mensen waar we snel mee aan de praat raakte. Al pratend kwamen we erachter dat we gemeenschappelijke vrienden hebben Geoff en Annette hoe klein is de wereld toch.  Dit is de de 3e keer dat we hier op een dergelijk toeval stuiten. Eerst Simon en Marieke, daarna Sanjeewa de chauffeur die Hannah en gezin vorig jaar ook hadden en nu deze ontmoeting.
's Avonds heerlijk gegeten bij de buren en daarna ons bedje ingerold.
Na heerlijk te hebben geslapen, de temperatuur is hier erg aangenaam
's nachts( rond de 23 graden) hebben we genoten van een heerlijk ontbijt. Een ontbijt met heel veel liefde en aandacht klaar gemaakt. Daarna naar Ella gelopen en daar een  tuk tuk gepakt naar de Hand Loom Factory. In dit fabriekje worden nog met traditionele weefgetouwen prachtige stoffen geweven waarvan sari's beddenspreien, tafellakens etc worden gemaakt. Erg leuk om te zien.
Daarna naar de watervallen van Ella, de Ravana waterfall, een mooie grote waterval die ondanks dat het het droge seizoen is nog een grote waterval is.
Vervolgens terug naar Ella en daar heerlijk gelunched.
Ella is een klein maar erg leuk dorpje er heerst een relaxte ontspannen sfeer en er zijn veel eettentjes. Het is een erg geliefde bestemming onder de backpackers.
Na de lunch terug naar de homestay om de laatste dingen in te pakken en af te reizen naar Udawalawa.
Na een rit van 2 uur aangekomen in Udawalawa, hier stond Danushka ons al op te wachten om ons naar onze overnachtingsplek te brengen.
Een eenvoudig hotel met vriendelijke mensen, later op de avond bleek dat wij de enige gasten waren en het rijk alleen hadden dit was wel een beetje gek.
Op tijd naar bed toe want de volgende ochtend ging de wekker om 05.00 uur omdat we om 05.30 werden opgehaald voor de safari.
Om 05.30 uur in het donker in de jeep geklommen en naar het national park Udawalawa gereden. Met zonsopgang reden we het park in, een prachtige omgeving met mooie natuur. Al snel de eerste vogels en dieren gezien. Deze safari gingen we niet in een file met jeeps het park in maar met een paar en ieder ging zijns weegs.
Tijdens de safari hebben we een aantal prachtige vogels gezien waaronder een aantal soorten ijsvogels, kraanvogels, pelikaan, ibis, pauwen en nog een paar. Verder minihertjes, olifanten en krokodillen
Een geweldige safari in prachtige natuur.
- [ ]