Nuwara Eliya

9 augustus 2016 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Om 10 uur afscheid genomen van de houselady van Villa Tee Four, het was een zeer aangenaam verblijf hier. ( Echt een tip voor de golfers onder ons mocht je naar Sri Lanka gaan )
Omdat de treinkaartjes voor de 2e klasse uitverkocht waren en we alleen maar op de gok 3e klasse niet gereserveerd konden rijden toch besloten om nog 1 x de taxi van Sanjeewa in te huren.
Onderweg met elkaar lime en pineapple juice gedronken en wat Sri Lankaanse snacks, chicken roll & vegetarian roll, gegeten. Terwijl we daar zaten kwamen de 1e vrachtwagens met olifanten erop langs. Deze olifanten lopen mee in de Perahera die die avond voor het 1st ging beginnen in Kandy. Daarna aan de tocht naar Nuwara Eliya begonnen. Vanuit Kandy klim je langzaamaan omhoog om uiteindelijk op 1850 meter uit te komen. Gedurende de reis voelden we het klimaat veranderen om het uiteindelijk zelfs koud te vinden, 18 graden ipv 33 graden. En nat en klam bah.
Onderweg nog een bezoek gebracht aan de Glenloch tea estate, een mooie thee fabriek waar we een rondleiding hebben gekregen hoe hier in Sri Lanka thee wordt gemaakt. In Maleisië hadden we dit ook bij BOH gezien maar hier gaat het toch weer iets anders. Ook een aantal machines werkend gezien wat erg leuk was.
Hier nog heerlijk thee gedronken met echte Engelse vanille sponge cake. Yammie
Daarna weer verder gereden en ook nog een aantal mooie watervallen gezien.
Het landschap hier doet een beetje denken aan de Franse alpen maar dan bezaaid met thee velden.
Na nog een klein uurtje rijden kwamen aan in Nuwara Eliya, na een kort telefoontje kon Sanjeewa ons guesthouse, China Garden, vinden. We belandden hier in klein China. Er zaten allemaal Chinezen in het guesthouse, met Chinese eignenaren, alle uitleg in het chinees, Chinese stopcontacten, Chinese menukaart ( zonder Engelse vertaling ) Het was een sober ingericht guesthouse maar wel schoon. 's Middags met de tuk tuk op pad gegaan en uiteindelijk beland bij het Indian restaurant van hotel "The Grand" . Om hier te kunnen eten moesten we in de rij gaan staan die al vrij lang was. Toen het restaurant open ging hadden we geluk. We mochten als laatste naar binnen en kwamen aan tafel te zitten met een Franse familie. Het wachten was de moeite waard, we hebben hier heerlijk Indiaas gegeten.
Na het eten snel naar huis en ons bedje ingekropen want oh wat was het koud brrrrr. In het guesthouse geen verwarming en dekbedjes die zelfs voor mij te kort waren dus we zijn dicht tegen elkaar aangekropen. De volgende ochtend stond er een wandeling naar Worlds End op het programma. Dit is een wandeling van ongeveer 5 km door een natuurpark waar je halverwege beland bij een "klif" met een prachtig uitzicht. De weersverwachting was helaas niet goed, veel mist en regen dus even afwachten of we wel/niet zouden gaan.
Toen we om half 5 wakker werden was het dichte dikke mist en regende het dus hebben we besloten om niet te gaan. Weer terug bed in en nog even geslapen. Nadat we zijn opgestaan zijn we naar Gregory lake gegaan. Doortje en ik hebben daar nog gewaterfietst in een zwaan en verder wat rond gelopen. Vervolgens naar Victoria Park, een prachtig Engels park wat dateert uit het Engelse koloniale verleden. Vervolgens doorgelopen naar Hotel The Grand waar we een High Tea hebben gedaan. Na de High tea naar het guesthouse gegaan ( het was inmiddels 6 uur )
We hadden geen van allen trek meer, ondanks de heerlijke geuren die naar boven kwamen, ( De eigenaren van het guesthouse kookte fantastisch Chinees, hadden we dit maar eerder geweten) dus zijn we de koffers in gaan pakken en hebben heerlijk in bed Netflix met elkaar gekeken.
Wederom een koud nachtje, gelukkig de volgende dag weer de warmte in
Nuwara Eliya heeft niet ons hart gestolen, 1 nachtje hier was ruim voldoende geweest. Op naar Ella in de trein, de treinreis behoort tot de 10 mooiste treinreizen van de wereld. We zijn erg benieuwd.

1. Ome Henk:
    11 augustus 2016
    Jullie hebben wel een hele mooie en intensife reis. Maar blijf genieten en vele lieve groetjes van ons hier in ons kikker landje waar het nu 17 graden is.
    Groetjes.