Dambulla en Kandy

7 augustus 2016 - Kandy, Sri Lanka

Na ons heerlijke verblijf bij de Nature Park Villa ( echt een aanrader mocht je naar Sri Lanka gaan en ook een bezoek aan Sigirya brengen ) zijn we om 10 uur op weg gegaan naar Kandy. Onderweg hadden we een stop ingelast om de gouden tempel van Dambulla te bezoeken. Deze tempel staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.
De gouden tempel maakt onderdeel uit van het boeddhistische grottencomplex Raja Maha Vihara wat gebouwd is op een grote granieten berg.
De grotten met tempels dateren uit de eerste eeuw voor Christus en het is het best bewaarde tempelcomplex in Sri Lanka.
Wederom moesten we een enorme klim maken om de grot tempels te bereiken dit in de brandende zon gelukkig wel met schoenen aan die hoefde pas helemaal boven uit.
Bij de grotten aangekomen bleek deze de klim volledig te rechtvaardigen en te verzachten.
We waren onder indruk van deze grotten met daarin van de verschillende koningen de boeddha beelden. De grotten zelf waren voorzien van prachtige muurschilderingen.
Onderweg naar beneden nog wat heerlijke mango's gekocht en opgepeuzeld, dat je dit niet moet doen met apen in de buurt bleek snel want Doortje werd bijna besprongen door een aap die haar de mango wilde ontfutselen. Doordat ze de mango snel weg gooide wist ze dit te voorkomen.
Beneden aangekomen nog een heerlijk glas vers geperst ananas sap en lime sap gedronken, dit kan je hier op iedere hoek van de straat bijna kopen. Echt een traktatie.
Daarna weer verder op weg naar Kandy. Dit was nog een aardig eindje rijden. Onderweg nog gestop bij de Cargill foodstore, supermarkt, waar we wat drinken hebben ingeslagen. Doortje zag allerlei Yello's staan in veel kleuren en smaken dus die zijn ook ingeladen voor thuis.
Uiteindelijk kwamen we rond 15.00 uur aan in Kandy, hier nog wat geld getapt bij de flappentap, daarna een korte sightseeing tour door Kandy om onze weg te vervolgen naar het Victoria Golf resort. Hier had ik een b&b geboekt voor de komende dagen.
Dit resort ligt nog een aardig eindje buiten Kandy, al met al waren we nog een ruime 45 minuten onderweg.
Ik begon erg te twijfelen of ik er wel goed aan had gedaan om dit te boeken.
Daar aangekomen bleek mijn twijfel geheel ongegrond. De b&b die ik dacht te hebben geboekt bleek een gehele villa te zijn met alles erop en eraan. 2 prachtige slaapkamers met hemelbedden en mooie / fijne badkamers een heerlijk zwembad en aan het huis een veranda met daar vandaan het mooiste uitzicht wat we tot nu toe hebben gehad, op een prachtig meer met omliggende bergen.
Na nog heerlijk te hebben gezwommen, te hebben genoten van de superwifi ( even lekker met het thuisfront kunnen bellen ) zijn we ons bedje ingerold.
We waren nog niet zeker of we een rondje wilde gaan lopen, maar met het uitzicht op hole 4 en de spelers voorbij zien komen was deze twijfel snel weg genomen.
's Morgens naar de club gelopen en tijd gereserveerd met alle toeters en bellen erbij.
Golfen doe je hier verplicht met ieder een caddie en per 2 spelers moet er ook een ballenspotter mee.  Voordat we de baan in gingen nog even ingeslagen op de driving range. Een driving range hier is niet zoals thuis. Er staat een mannetje in het veld waar je afslaat met een emmertje. Hij rent vervolgens alle kanten op om het emmertje weer te vullen met de ballen die jij afslaat. Dit is zeg maar de ballenspotter in opleiding. We gingen dus op pad met 3 man personeel. Voor ons een vreemde gewaarwording best even wennen. Maar alles went snel, ze geven je club aan, je hebt overleg over je clubkeuze en ze adviseren je hier ook bij, marken de bal op de green geven advies over de putlijn poetsen je bal enz enz. We hadden 15 ballen gekocht want ja een onbekende baan daar wil je er wel eens 1 zoek spelen.
Met een ballenspotter is daar geen sprake van. De ballenspotter loopt een eind vooruit op de fairway en ziet precies waar je bal landt ( ook in de rough) en de caddie loopt vervolgens vooruit en gaat bij je bal staan. We nemen dus 15 ballen mee naar huis.
Heerlijk gelopen en lekker gespeeld.
Daarna naar huis waar de huismevrouw en mijnheer een lekkere curry voor ons hadden gekookt.
Weer even lekker gezwommen en olympische spelen gekeken om daarna weer ons bed op te zoeken.
De volgende dag hebben we heerlijk geluierd en 's middag zijn we naar Kandy geweest. Kandy is een grote drukke stad met een prachtig meer aan dit meer ligt de tempel waar de 3e reliek, de tand ligt. Omdat de perahera ( volle maans festival ) deze week van start gaat was het inmens druk bij de tempel, voor mij te druk in deze warmte. Het was opeengepropt de tempel in schuifelen. Alleen de gedachte dat ik al die warme mensen ruik in combinatie met de warmte zorgen bij mij voor een paniek gevoel. We geloofde het dus wel. We hebben een rondje meer gedaan nog wat door Kandy gelopen en zijn weer fijn naar huis gegaan. We hadden 's avonds nog de 1e avond van de perahera willen zien echter deze ging pas de volgende dag van start.
Thuis de hele boel weer ingepakt en klaargezet want de volgende ochtend kwam Sanjeewa ons weer ophalen om naar Nuwara Eliya te brengen.