Sigirya

4 augustus 2016 - Sigiriya, Sri Lanka

Na nog een heerlijke curry te hebben gegeten in Anuradhapura zijn we op weg gegaan naar Sigirya, heerlijk met de beentjes omhoog en de ramen open in de taxi zodat er een lekker windje door kon waaien. Naarmate we hier langer zijn wennen we meer aan de temperatuur en is het prettiger om een windje te voelen dan de airco. We ervaren het klimaat hier als erg prettig.
Na 2 uur te hebben gereden kwamen we aan in Sigirya bij de the Nature Park Villa. Een geweldig leuk guesthouse ongeveer 1 km buiten Sigirya. Het guesthouse heeft maar 4 kamers die met zorg een liefde zijn ingericht door de eigenaar. Je wordt hier ontvangen met zoveel warmte en oprechte aandacht dat je je onmiddellijk thuis voelt.
Dezelfde avond zijn we nog naar een echte Ayurvedische massage geweest, voor Door een massage van haar knie en enkel omdat ze hier, na 2 dagen behoorlijk intensief belasten, weer erg veel last van had en Joop en ik een full body massage.
Ik vond het heerlijk, Joop en Door helaas wat minder. Joop was iets te stevig gemasseerd waardoor hij een aantal beurse plekken op zijn rug heeft.
Daarna ons bedje in gerold en heerlijk geslapen.
Donderdag hadden we met Simon, Marieke en Floris afgesproken om met elkaar te lunchen en op olifanten safari te gaan. ( Simon is een collega van mij bij Randstad ) Erg bijzonder om elkaar hier te treffen.
Voor de lunch stond bij ons de beklimming van de leeuwenrots op het programma
Uiteindelijk besloten dit toch niet te doen, er moeten behoorlijk wat hele steile trapjes met weinig hekjes erg hoog worden beklommen. Dat is zo gezegd Not my cup of Tea, not at all.
Na het ontbijt zijn we met de tuktuk op weg gegaan om wel het park te bekijken wat aan de voet van rots ligt.
Op de parkeerplaats van de rots heb ik van de tuktuk driver geleerd hoe je in een tuktuk moet rijden, dit was echt super leuk. Het is best zwaar sturen en het evenwicht is heel anders doordat het een driewieler is. Op mijn verlanglijst is nu een tuktuk neer gezet lijkt me super leuk om hier thuis mee rond te scheuren.
Om 1 uur troffen we Simon, Marieke en Floris we hebben met elkaar heerlijk geluncht bij Pradeeb. Daarna zijn we opgehaald door de Jeepdriver om naar het National Park Minnerya te gaan voor de olifanten safari. Met een noodgang daar heen gereden en bij de ingang onze toegangsbewijzen gekocht.
Het was een shock om te zien hoeveel jeeps het park ingaan om de olifanten te gaan zoeken. Het is een kwestie van tijd voordat hier een restrictie op komt en er maar beperkte toegang is.
Na het park te zijn ingereden kon het dak van de jeep eraf zodat we allemaal konden staan. Kleine Floris zat als een prins op het dak van de cabine. Het zoeken naar de olifanten kon beginnen.
Allereerst is Minnerya een prachtig park qua natuur met een mooi groot meer waar ook veel mooie vogels wonen.
Al snel werden de 1e olifanten gespot aan de rand van het meer waar ze heerlijk een bad met elkaar aan het nemen waren. Het was een kudde van ongeveer 30 olifanten waar ook hele kleintjes bij zaten. De kudde beschermt de kleintjes door rond om ze heen te gaan staan.
Zo ontzettend gaaf om deze prachtige dieren in het wild te zien.
We hebben 3 uur in het park rond gereden en op diverse plekken olifanten gezien, uiteindelijk hebben we er bij elkaar ongeveer 180 gespot, allemaal in kuddes van ongeveer 30 olifanten.
Een hele bijzondere ervaring die we niet snel zullen vergeten.
Na de safari zijn we weer in het dorp afgezet, daar hebben we nog wat gedronken en zijn weer naar huis gegaan met de zelfde tuktuk als in de ochtend. Het laatste stuk heb ik weer mogen rijden van hem echt geweldig.
Aangekomen bij het guesthouse de boel weer ingepakt want vanochtend werden we weer om 10 uur opgepikt om de reis voort te zetten naar Kandy.