Anuradhapura

3 augustus 2016 - Anuradhapura, Sri Lanka

Na de enorme klim in Mihintale waren we echt uitgeput. Aangekomen bij ons guesthouse moesten we de koffers nog 2 verdiepingen omhoog zeulen.
We hadden een prima kamer, niet groot, maar brandschoon en dat is eigenlijk het aller belangrijkste.
Verder een heerlijke galerij waar een lekker windje stond met een grote tafel met stoelen. Hier was het goed toeven met een  koud biertje.
's avonds in het guesthouse lekker gegeten, kotun, dit is in reepjes gesneden roti wat als nassi wordt klaar gemaakt. Daarbij een heerlijke chicken curry.
Na het eten ons bedje ingerold zodat we de volgende ochtend weer om 9 uur paraat stonden om door Sanjeewa ( onze driver ) te worden opgepikt om een rondje cultuur in Anuradhapura te gaan doen.
Om 9 uur waren we helemaal klaar, alles betaald en konden de spullen weer worden ingeladen.
We zijn gestart bij de oudste tempel van Sri Lanka, Isurumuniya Vihara. Hier troffen we Neel, een gids, hij heeft ons de rest van de dag meegenomen in de historie van Anuradhapura. Isurumuniya Vihara is een mooie oude tempel van waaruit het boeddhisme over Sri Lanka is verspreid. Ook hier weer indrukwekkend hoe men zo lang geleden al een waterleiding systeem had gemaakt.
Hierna zijn we naar de Sri Maha Bodhi gegaan, de heilig boom. Deze boom is 2500 jaar oud. Het is een loot van de boom waaronder Budha in India de verlichting bereikte.
Om deze boom staan weer een aantal andere Bodhi bomen om de heilige boom te beschermen.  Verder zijn er diverse tempels rondom heen gebouwd waar Budha geëerd kan worden. Het was er enorm druk, hele gezinnen gaan er naar toe ze nemen eten, bloemen wierook kokospalmen en nog veel meer mee om te offeren. Ook zie je  veel gezinnen met kleine baby'tjes die daar als ze 3 maanden zijn voor het eerst komen zodat er geofferd kan worden voor een gezond en lang leven voor hen.
Vervolgens zijn we naar de dagoba van Thuparama gegaan, dit is de oudste bhoedistische daboba waarin het rechter sleutelbeen van Bhuda wordt bewaart. Dit is een van de drie in Sri Lanka aanwezige relieken.
Daarna zijn we naar het voormalig paleis van Koning Mahasena geweest. Dit zijn ruïnes  die in een mooi groot park liggen. Hier ligt o.a. de moonstone die de 4 waarheden van het boeddhisme weergeeft.
Vervolgens nog een drie tal stuppa's gezien waaronder de oudste ter wereld die recentelijk weer helemaal is gerestaureerd.
De stuppa's zijn massief en gemaakt van bakstenen. Ze zijn 120 meter hoog en meer dan 2000 jaar oud. In de grootste zitten 96 miljoen bakstenen verwerkt. Meestal zijn ze helemaal wit gepleisterd. Wit staat staat in het boedhisme voor puurheid.
Bij de laatste stuppa staat een muur van olifantenhoofden, zij hebben de taak de aarde te dragen waarop de stuppa staat en zo rust deze al meer dan 2000 jaar op hun schouders.
Als laatste zijn we nog naar de Kuttam Pokuna geweest, dit is een 1200 jaar oude rituele badplaats voor boedhistische monnikken.
Het was een behoorlijke lange dag, waar we iedere keer bij het betreden van de heilige grond onze schoenen uit moesten doen en hoofddeksels af.
We konden heerlijk in de taxi uitrusten nadat we eerst nog een lekkere curry hadden gegeten.
Op naar Sigirya.

1. Ome henk:
    4 augustus 2016
    Jullie hebben weer veel gezien en geleerd vanzelf.zo rijk land aan cultuur en de bevolking zo arm jammer is dat he.vele gr en blijf genieten.