Minhitale

2 augustus 2016 - Anuradhapura, Sri Lanka

Gisteravond onze koffers gepakt na een heerlijke luie week. Vanochtend de wekker om half 8 gezet. Om 10 uur stond de taxi klaar om ons naar Anuradhapura te brengen. Nog de laatste dingen ingepakt, op ons gemak ontbeten, de rekening betaald en op weg gegaan.
We hebben voor de komende dagen een chauffeur geregeld die ons overal naar toe brengt.
Erg plezierig want hij weet veel van de omgeving en geeft tips waar wel / niet naar toe te gaan.
Onderweg naar Anuradhapura zijn we gestopt bij Mihintale, hier ligt de bakermat van het Ceylonese boedishme. Hier liet Koning Tissa zich 2200 jaar geleden bekeren tot het boeddishme. We hebben 1850 treden geklommen om boven te komen bij de witte dagoba van Ambashtala. Gelukkig stonden er langs de trappen veel Frangipanebomen waar heerlijk geuren witte bloemen met een geel hart aan groeien.
Bij het betreden van het complex werden we opgewacht door Atulla, een hele vriendelijke man die ons heeft meegenomen door de ruïnes en de bijbehorende historie.
Erg indrukwekkend hoe er in deze tijd al een compleet irrigatiesysteem was met waterbekkens en hoe men in staat was het water te zuiveren door het te laten koken in grote uitgehouwen potten in de zwart granieten  rotsen. Ook bestond er toen al een vorm van een CAO waarbij per functie werd vastgelegd wat er werd verdiend in kilo's rijst en stukken land. Daarnaast veel uitleg gekregen over het boedishme, de bijbehorende gebruiken en rituelen.
Uiteindelijk helemaal naar het hoogste punt geklommen de Aradhana - of Silarots vanwaar we een prachtige uitzicht hadden over de omgeving en de dagoba's van Ruvanveilseya en Jetavana van Anuradhapura al konden zien liggen.
Na deze klim nog omhoog geklommen naar de dagoba van Mahaseya.
Voordat we het complex betraden hadden we onze schoenen en hoofddeksels uit en af moeten doen omdat we heilige grond betraden.
Het klimmen op onze blote voeten was pittig, de stenen waren soms erg heet en in het zand lagen soms gemeen scherpe steentjes. Na afloop ging het afdalen van de 1850 treden iets sneller.
Het was heerlijk dat we konden uitpuffen in de koelte van de airconditioning in het busje. Daarna het laatste stukje naar Anuradhapura gereden naar ons guesthouse.
Een eenvoudig maar heel schoon onderkomen waar we heerlijk op de galerij in de schaduw en de wind kunnen zitten.
Straks lekker slapen zodat we morgen weer fit zijn voor een dag Anuradhapura.

1. Ome henk:
    2 augustus 2016
    Maar goed dat jullie een goede conditie hebben. Maar is wel een goede training. Veel plezier verder ik kijk uit naar je volgende verhaal. Gr.