Trincomalee / Nilaveli beach

1 augustus 2016 - Trincomalee, Sri Lanka

Dinsdagochtend ging om 04.45 uur de wekker, best vroeg voor mij. De taxi stond om half 6 voor ons klaar dus het moest lukken om ruim op tijd op het station te zijn. Dit liep iets anders, we stonden namelijk voor een dichte spoorweg overgang en als die dicht zijn in Sri Lanka dan duurt dat wel even.
Op het station aangekomen was het daarom alsnog opschieten. Gelukkig was er een zeer behulpzame man die ons heeft geholpen snel naar de juiste trein en wagon te komen.
Achteraf bleek de beste man doof en wilde hij graag een bijdrage voor het doven en blinden instituut. Deze donatie hebben we graag gedaan hij had ons goed geholpen We zaten precies op tijd in onze coupe. Nadat we ons geïnstalleerd hadden in de trein vertrokken we op tijd uit Colombo.
Wat als eerste opviel zijn de vele huisjes eigenlijk meer gammele in elkaar getimmerde hutjes die langs het spoor staan. Ze worden bij elkaar gehouden met lappen plastic die dienen als dak, deur en raam. Als 2e viel de enorme hoeveelheid vuilnis langs het spoor op, hier en daar verzameld tot een grote hoop om vervolgens in de fik te worden gestoken. Dit resulteert in veel hopen smeulend afval. Als laatste de mensen die allemaal op of langs het spoor lopen, de treinen toeteren daarom regelmatig.
De treinen schudden veel en hard op neer en heen en weer, af en toe leek het wel of we in een achtbaan zaten. Met alle ramen open in de coupe was het met de temperatuur goed uit te houden. De reis verliep voorspoedig er was onderweg genoeg te bekijken dus het ging best snel. Van Colombo naar Galoya junction zijn we 5,5 uur onderweg geweest. Hier, in Galoya junction, moesten we overstappen op de trein naar Trincomalee. Hier hadden we oorspronkelijk een half uur voor echter de trein had behoorlijk vertraging dus het waren uiteindelijk 4 minuten. In deze 4 minuten moesten er ook nog kaartjes worden gekocht.
Dit lukte gelukkig allemaal precies.
Deze trein was echt de lokale boemel met alleen 3e klasse coupes. Bij ons in de coupe zat een grote groep Sri Lankaanse jongeren. We waren met ons blonde haar en met Doortje in ons midden een soort van atractie.
Onderweg begon het regenen, dit was heerlijk en bracht wat verfrissing.
Na 2,5 uur boemelen, waarbij we regelmatig stopten om de post af te geven in een dorp, of langzamer gingen rijden vanwege mogelijke olifanten op spoor kwamen we aan in Trincomalee. Daar aangekomen moesten we op zoek naar een taxi om naar ons hotel te komen. Geen taxi te bekennen alleen heel veel tuktuks. Dat betekende 2 tuk tuks, ik samen met Doortje en wat bagage in een tuk tuk en Joop met de rest van de bagage in een tweede tuktuk.
Onderweg is na 12 jaar nog steeds te zien dat de tsunami in dit gebied zijn sporen heeft achter gelaten, jonge beplanting op veel plekken en leegstaande gebouwen die inmiddels overwoekerd zijn.
Na een rit van ongeveer 20 minuten kwamen we bij de afslag van het hotel, via een hobbelige zandweg reden we het terrein op van het hotel.
Dit was letterlijk welcome to Paradise, wat een prachtige plek is dit. Een mooi strak design hotel en mooi ingericht met een mooie tuin eromheen met veel bloeiende bomen met bloemen in veel kleurtjes. We werden verwelkomd door vriendelijke mensen en konden neerzakken in heerlijk zachte stoelen en kregen een heerlijk koel nat handdoekje om ons op te frissen met een glas koud vers vruchtensap.
Na dit fijne welkom wachtte ons de volgende verrassing, we kregen een free upgrade naar de suite ! We vielen om van verbazing toen we deze "kamer" betraden. De kamer was namelijk ongeveer 110m2 groot, een balzaal dus. Met een hemelbed, een aparte kamer voor Doortje, een apart zitgedeelte en een enorme badkamer.
Heerlijk dus !!
Nadat de bagage op de kamer was gebracht hebben we ons opgefrist en hebben we nog een heerlijke duik in zee genomen.
De rest van de week hebben we genoten van de zon liggend op heerlijke ligbedden, veel boeken gelezen, schelpen langs de vloedlijn verzameld, gezwommen in de zee waar regelmatig heerlijke hoge golven waren.
We hebben veel geslapen, lekker gegeten, veel gelachen met elkaar, uno en skibo gespeeld, leuke mensen ontmoet en verschillende beesten gezien. De apen komen in de middag het strand op scharrelen, de kameleons zie je regelmatig door de bomen gaan en Alvin en de chipmuncks zijn ook iedere dag druk in de weer in de bomen waar de ligbedden onder staan. Verder veel parkiet achtige vogels in mooie kleuren gezien.
Het personeel in dit hotel is ontzettend vriendelijk van housekeeping tot receptie tot bediening. De housekeeping heeft ons een paar keer met mooie creaties op bed verrast. Een prachtig hart met een rand van bloemblaadjes op ons bed, bij Doortje een olifantje gemaakt van handdoeken en de volgende dag een krokodil van handdoeken. En alles wordt gedaan met een grote lach op het gezicht.
Na deze relaxte week hebben we weer energie voor 10 om alle cultuur van Sri Lanka te gaan op snuiven
Nu nog 1 dag genieten van het luie leven en dan gaan we naar Anaradhapura en kan het cultuur snuiven beginnen.

1. Ome henk:
    1 augustus 2016
    Wat hebben jullie een fijne vakantie reis. En jullie worden lekker verwend. Gelukkig maar geniet ervan. Want terug in Nederland
    Moet je weer hard werken. Met de vriendelijke groeten van ons xxx