Dusseldorf - Dubai - Colombo

27 juli 2016 - Colombo, Sri Lanka

Het is zover, eindelijk gaan we op reis naar Sri Lanka, de reis waar we ruim een jaar met voorbereiden, inlezen, hotel boeken en de rest mee bezig zijn geweest.

Inpakken blijft toch altijd hell of a job, bedenken wat je mee wilt nemen, zorgen dat alles gewassen is en dan de grote truc hoe krijg ik het in mijn koffer. We hebben dit jaar alle 3 een eigen koffer van een bescheiden formaat en een kleine reistas waar alle toilet artikelen in mee gaan. Klinkt goed hoor ik  denken, klopt ook, echter in gewicht valt het uiteindelijk toch altijd tegen.

Het huis is schoon de poezen zijn geinstrueerd dat ze lief moeten zijn voor Natasja en Eline die de komende 5 weken in ons huis wonen.
Heerlijk dat zij in huis zijn en voor de poezenmannen zorgen.

We vliegen van Dusseldorf naar  Dubai en dan van Dubai naar Colombo.  Het 1e stuk vlogen we met een Airbus A380.  Wat een enorme kist blijft dat toch en foei lelijk
De vlucht is prima verlopen, weliswaar 30 minuten te laat vertrokken maar dat hebben we mooi ingehaald en we zijn op tijd geland in Dubai.
Daar aangekomen hadden we 2 uur om over te stappen, we moesten van Terminal 1 naar 3 dit hebben we gedaan met een treintje wat onder het gehele vliegveld is aangelegd.
4 jaar geleden vonden we dit vliegveld al erg imposant door zijn omvang nu is het nog groter.
Het 2e stuk van Dubai naar Colombo is ging ook voorspoedig we hebben nog een paar uur geslapen wat erg fijn was omdat we 's morgens vroeg in Colombo aan kwamen. Bandaranaike International Airport is in tegenstelling tot Dubai erg klein het is eigenlijk Zestienhoven in het groot.
Nadat we de nodige papiertjes hadden ingevuld, ondanks het vooraf aangevraagde visum, konden we door immigrations om de bagage op te pikken.  Alles was gelukkig goed mee gekomen dat is toch altijd een beetje spannend met een overstap.
Daarna zijn we eerst op zoek naar de geldautomaat gegaan zodat we cash hadden om en taxi naar het hotel te nemen.
Wat een enorme berg geld krijg je hier 1000 LKR is 6,10 Euro we lopen dus met behoorlijk wat duizendjes op zak.

Taxi geregeld en op naar het hotel, een prima hotel wat net buiten het centrum ligt met een heerlijk dakterras met zwembad en leuke bar.
Heerlijke douche dus eerst lekker opfrissen en daarna Colombo verkennen.

Doortje bleef in het hotel, ze was bekaf en wilde lekker uitrusten. Ik had natuurlijk onrust in mijn kont en kon en wilde niet wachten met ontdekken.
Samen met Joop op pad gegaan. Buiten het hotel stond ons de 1e uitdaging te wachten, onderhandelen met de tuk tuk driver. Nadat we een aantal ritjes hadden gemaakt kwamen we erachter dat we het beste kunnen uitkijken naar een blauwe tuk tuk met meter.
Deze zijn het meest betrouwbaar in prijs. Allereerst zijn we naar het station gegaan om daar treinkaartjes te kopen met gereserveerde plaatsen naar Trincolmalee
Dit is een treinreis van 5 uur dus dan is het wel prettig als we kunnen zitten.
Daarna zijn we op onderzoek gegaan in de stad.
Onze eerste indruk van de stad is dat het een rommelige, chaotische vieze stad is waar het moeilijk is om zo zonder lonely planet of elk ander boek de mooie plekken te ontdekken. Het verkeer is heel druk, iedereen toetert  en er geldt het recht van de brutaalste.  er is nog veel armoede, gammele krotterige huisjes, bedelaars met lepra etc etc. Dat is erg confronterend en vinden we best moeilijk.
Na een tuk tuk, de blauwe, op aanraden van een vriendelijke man te hebben genomen belandde we op een "uitverkoop" van edelstenen. Er worden in Sri Lanka veel soorten edel en halfedel stenen gedolven. De belangrijkste is de safier die er in veel kleurstellingen is. Bij deze uitverkoop  werden natuurlijk special prices gemaakt voor ons.. De stenen zagen er prachtig uit en er konden mooie dingen van worden gemaakt maar we hebben nog 5 weken voor de boeg.  Met veel moeite wisten we hier weg te komen. Daarna naar de Galle Face green, op zondag is het hier erg druk met de lokale bevolking die over deze "boulevard gaan flaneren en op het gras gaan vliegeren. Er staan veel foodstalls waar ze allerlei snacks verkopen met garnalen en krab. De vliegers in de lucht deden mij denken aan het boek de vliegeraar, het zijn allemaal vliegers van papier met mooie lange staarten eraan.
Weer terug naar het hotel gegaan en daar lekker naar de bar en het zwembad gegaan die boven op het hotel lagen. Heerlijk koel windje, een biertje een lime marquerita en een cola, Genieten dus.

2e dag Colombo
Heerlijk lang geslapen en op ons gemak op gestaan, helemaal uitgerust nu en geen jetlag gelukkig.
Besloten om in de stad te gaan ontbijten, van Hannah klasgenoot van Doortje, de tip gekregen om wafels te gaan eten bij de Heladiv Teaclub in het old Dutch Hospital
De 1e uitdaging was om onszelf met zijn 3en in een tuk tuk te proppen. Ze zijn duidelijk niet afgestemd op onze lengtes. Doortje haar lange benen paste er maar net in.
Na eerst naar het verkeerde Fort te zijn gegaan uiteindelijk aanbeland in het Old Dutch Hospital, een mooi oud koloniaal gebouw wat stamt uit begin 1600. Nu biedt het onderdak aan een aantal restaurants, waaronder de Heladive teaclub en wat winkeltjes.
Hier heerlijk gegeten en weer verder op stap gegaan. Eerst naar Odell, daarna naar Barefoot. Odell viel tegen het is een klein warenhuisje maar niet spectaculair dan ben je er weer extra van bewust hoe verwend wij toch zijn en dat wij leven in weelde en luxe. Daarna naar Barefoot een winkel naar mijn hart, prachtige handgeweven stoffen waarvan prachtig tafellinnen, sarongs en sari, knuffels en nog veel meer dingen worden gemaakt. En je kan het ook per meter kopen.
Hier ga ik nog zeker terug over 4 weken.
Inmiddels weer terug naar het hotel lekker gedouched om op pad te gaan naar BuBa een tentje op het strand waar we heerlijk hebben gegeten. In de lonely planet las ik dat het een uitdaging was om daar te komen, namelijk lopend over het spoor en dan ergens rechtsaf het strand op. Onze tuk tuk driver wist goed waar het lag en bood aan om ons er naar toe te brengen en te blijven wachten op ons omdat het nogal verlaten daar was.
Na een dodemans rit in de spits van Colombo, te zijn doorrookt met uitlaatgassen, kwamen we daar aan. Onder de begeleiding van de tuk tuk driver het spoor overgestoken en we waren er. ( overigens loopt hier iedereen over en langs het spoor is heel normaal, de trein toetert hard als hij er aankomt )
Heerlijk gegeten op een idyllisch plekje onder de sterren op het strand !
Nadat we gegeten hadden stond de tuk tuk driver ons op te wachten om ons weer naar het hotel te brengen. Erg fijn !!
De Sri lankanen zijn erg behulpzaam, vriendelijk en goedlachs
Koffers weer goed ingepakt en klaargezet voor de volgende ochtend dan vertrekken we om 5.15 uur naar het station om de trein van 6.00 uur naar Trincomalee te nemen.

1. Marieke:
    27 juli 2016
    Hallo luitjes,

Wij hoeven niet naar Sri Lanka! We lezen gewoon jullie verslagen Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Leuk dat jullie alles zo uitgebreid beschrijven. Snap nu ook waarom jullie 5 weken gaan. Minimaal een week schrijven en foto's maken Wij pakken onze laatste spullen in. Hebben lijsten vol met instructies geschreven voor de thuis blijvers.
    Groetjes. "De dijkjes" en Marieke
  2. Belinda:
    28 juli 2016
    Het Kaat en Co.,
    Wat een leuk idee jouw reis te beschrijven! Ben dol op zulke reportages. Ik heb zelf al heel wat reisjes achter de rug,maar deze naar Sri lanke nog niet gedaan ( mijn vader is er ook net geweest,vond het ook een mooi land!) Dus vanaf nu volg ik jullie gezellig vanuit mijn ligbank op het terras in het zonnetje! Wens jullie veel plezier en leuke ontmoetingen met speciale mensen! Geniet ervan !!! Dikke kus Belinda
  3. Joop Karen Doortje Roza:
    28 juli 2016
    He Belin leuk dat je ons volgt ik ben er mee begonnen om het thuisfront op de hoogte te houden en er ontstaat op deze manier ook een leuk dagboek
    Ik lees zelf ook graag de reisblogs die vrienden maken
    Geniet van het zonnetje in la douce France